آموزش وردپرس

جنسیت و دینداری/ فاطمه مدیری و تقی آزاد ارمکی

در تبيين علل دينداری بيشتر زنان نسبت به مردان، کالت[1] با ترکيب تئوری ريسک گريزی و تئوری قدرت – کنترل، دينداری زنان را به اقتدار پدر سالارانه يا برابر طلبانه در خانواده ايشان مربوط مي‏کند. از طرف ديگر علي‏رغم تحقيقات گوناگون که يافته دينداری بيشتر زنان نسبت به مردان را تأييد مي‏کند، لوونتال معتقد است که اين يافته در همه جوامع و فرهنگ‏ها و مذاهب مشاهده نمي‏شود و تفاوت‏هايی در اين زمينه وجود دارد. ما در اين مقاله برآنيم که به آزمون اين فرضيه‏ها پرداخته، به اين سؤال‏ها پاسخ دهيم که آيا در ايرانيان زنان از مردان ديندارترند؟ آيا در مذاهب و اديان ايرانی اين يافته تأييد مي‏شود؟ آيا زنانی که در خانواده‏های با نفوذ بيشتر پدر زندگی مي‏کنند، ديندارترند؟

 برای پاسخگويی به اين سؤال‏ها پيمايش ملی ارزش‏های اجتماعی و فرهنگی ايرانيان با ابزار پرسشنامه و نمونه‏گيری خوشه‏ای چند مرحله‏ای اجرا شده است و نتايج تحقيق نشان مي‏دهد:

1- در ايرانيان تفاوت‏های جنسيتی در دينداری به نفع زنان است؛

2- تفاوت‏های جنسيتی در دينداری در سني‏ها بيشتر از شيعه‏هاست، اما در ميان مسيحيان به چشم نمي‏خورد؛

3 – در زنانی که در خانواده‏های با نفوذ بيشتر پدر زندگی مي‏کنند، دينداری بيشتری به چشم نمي‏خورد .

منبع مقاله در این پیوند قابل دسترس است 

.

همچنین ببینید

dindari

جامعه شناسی دینداری/محمد رحیمی

پدیده دینداری (religiusity) از موضوعات قابل توجهی است که اهمیت آن را از کثرت تلاش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *